Umów spotkanie​​​​​​​

Zadzwoń do nas!

(+48) 534 385 679

16 maja 2023

Decyzja o wsparciu nowych inwestycji oraz zwolnienie strefowe - problemy praktyczne rozwiane przez NSA

Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w oparciu o zwolnienie strefowe, o którym mowa w art. 16 ustawy o SSE, rozważa przeprowadzenie nowych inwestycji zwiększających przykładowo moce produkcyjne istniejącego zakładu. Analiza dostępnych w obowiązujacych przepisach ulg, zwolnień i elementów wsparcia inwestycji może prowadzić może do konkluzji, że najlepszym rozwiązaniem może się okazać uzyskanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Konkurencyjne mechanizmy zwolnienia dochodu z opodatkowania mogą prowadzić do praktycznych problemów z ich rozliczeniami. Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął właśnie jedną z nich w wyroku z 12 maja 2023 r.

 

Wspólna ewidencja czy obowiązek prowadzenia odrębnych?

 

Ponieważ reżimy prawne obu wspomnianych ustaw wymagają wyodrębniania dochodu z dla potrzeb ustalenia zakresu zwolnienia działy finansowe naszych Klientów często zadają sobie pytanie czy zachodzi potrzeba prowadzenia odrębnych ewidencji w tym zakresie. W sprawie, która legała u podstaw wspomnianego orzeczenia (sygn. II FSK 811/20) podatnik, który planował inwestycje zarówno na terenie SSE i poza nią, będącą przedmiotem wniosku o wsparcie na podstawie ustawy o WNI zadał pytanie w ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej czy zachodzi potrzeba prowadzenia odrębnych ewidencji dla określania dochodu zwolnionego. Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem spółki, że w przypadku tożsamości przedmiotowej i terytorialnej prowadzonej działalności objętej zwolnieniem strefowym i decyzją o wsparciu, nie ma konieczności prowadzenia odrębnych ewidencji. Podobne stanowisko prezentowały organy podatkowe już we wcześniejszych interpretacjach ( przykładowo: z dnia 20 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.248.2018.1.IZ) jadnak należy pamiętać, że ustawodawca nie zdecydował się na precyzyjne uregulowanie tej kwestii, a każdy stan faktyczny wymaga odrębnej analizy. Odmienne stanowisko do powyżej wskazanego zaprezentował już Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 6 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.253.2022.1.PC.

 Z tego też względu sugerujemy uzyskanie ochrony prawnej wynikającej z indywidualnej interpretacji indywidualnej w każdym przypadku, w czy wspieramy naszych Klientów.

 

Czy dochód ustalony w ramach prowadzonej jednej ewidencji na potrzeby SSE i Decyzji o wsparciu nowych inwestycji, wskazany w tych zezwoleniach/decyzjach, będzie w pierwszej kolejności konsumował zwolnienie wynikające z zezwolenia strefowego, a po jego wykorzystaniu dopiero zwolenienie z decyzji o wsparciu?

 

 

Na wstępnie należy wskazać, że znamiennym dla odpowiedzi na to pytanie jest zakres samego zezwolenia i decyzji o wsparciu jak i przedmiot nowej inwestycji. 

Zadane powyżej pytanie, które do Dyrektora KIS skierował podatnik we wniosku o interpretacje sprowadza się do rozstrzygnięcia czy aktualne brzmienie przepisów pozwala na objęcie zakresem zwolnienia wskazanym w decyzji o wsparciu dochodów nie tylko z nowej inwestycji, ale także z pozostałej działaności dotychczas prowadzonej w SSE.

 

Dyrektor KIS w interpretacji z 22 lipca 2019 r. nie zgodził się ze stanowiskiem spółki, która uznała takie "połączenie dochodu" za dozwolone. Sprawa stała się przedmiotem sporu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gorzowie Wielkopolskim, który wyrokiem z 18 grudnia 2019 r. ( sygn. I SA/Go 676/19) uchylił zaskarżoną interpretację. 

 

W dniu 25 października 2019 r. Minister Finansówwydał interpretację ogólną(sygn.DD5.8201.10.2019) w sprawie sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI. W pkt 3 interpretacjiminister stwierdził, że "Zgodnie z art. 3 ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach u.p.d.o.p. i w przepisach u.p.d.o.f. Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu, jeżeli nowa inwestycja spełnia kryteria ilościowe oraz jakościowe, w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej rozporządzeniem RM. Zakres wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, udzielanego w postaci zwolnienia podatkowego, determinuje więc zakres oraz sposób stosowania interpretowanych przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. i art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f. Zwolnienie podatkowe nie może bowiem wykraczać poza sytuacje dla których ustawa o WNI przewiduje wsparcie (pomoc publiczną). Z powyższego wynika, że zwolnieniu z opodatkowania
 
 
5na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. i art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f. podlega dochód z nowej inwestycji, rozumiany jako dochód osiągnięty z wyodrębnionego zespołu składników majątku składających się na nową inwestycję. W przypadku gdy realizacja nowej inwestycji polega na inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne, w związku z którą powstaje nowe przedsiębiorstwo, zostają wprowadzone nowe uprzednio nieprodukowane produkty lub nowe uprzednio nieświadczone usługi (dywersyfikacja produkcji lub usług przedsiębiorstwa), czy następuje zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego lub usługowego w istniejącym przedsiębiorstwie, zwolnieniu z opodatkowania podlega cały dochód osiągnięty z tego nowego przedsiębiorstwa, nowych uprzednio nieprodukowanych produktów, nowych nieświadczonych usług lub sposobu produkcji (świadczenia usług) w zakresie, w jakim nastąpiła zmiana procesu produkcyjnego lub procesu usługowego. Analogiczne zasady ustalania dochodu zwolnionego dotyczą również nowej inwestycji, w wyniku której następuje zwiększenie zdolności produkcyjnej lub usługowej istniejącego przedsiębiorstwa, jeżeli inwestycja ta funkcjonuje lub może funkcjonować niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa. Zwolnieniu z opodatkowania podlega dochód z tej nowej inwestycji realizowanej w celu zwiększenia zdolności produkcyjnej lub usługowej istniejącego przedsiębiorstwa. Częstą formą realizacji nowej inwestycji jest inwestycja realizowana na posiadanych przez podatnika rzeczowych aktywach trwałych"

 

 

W wyniku wniesienia przez organ podatkowy skargi kasacyjnej we wspomnianej sprawie NSA w dniu 12 kwietnia 2023 r. (sygn. sygn. II FSK 811/20)  wydał wyrok, w którym stwierdził:"Norma prawna wyprowadzona z art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. przy użyciu wyłącznie wykładni językowej jest wystarczająca do uzyskania jednoznacznego rezultatu, sprowadzającego się do przyjęcia, że zwolnieniem podatkowym objęte są dochody zarówno z dotychczasowej działalności, jak i nowej inwestycji (o ile są to dochody z działalności określonej w decyzji o wsparciu). Gdyby zamiarem ustawodawcy było rzeczywiste ograniczenie zakresu zwolnienia podatkowego wyłącznie do części dochodu uzyskanego z nowej inwestycji, to takie zastrzeżenie powinno znaleźć wprost odzwierciedlenie w treści wskazanego przepisu". Tym samym skład sędziowski potwierdził stanowisko spółki i WSA. 

 

Jak jednak wynika z powyższego, sprawa mogłaby znaleźć zupełnie odmienny finał gdyby nie okoliczności stanu faktycznego w tej konkretnej sprawie. Zachęcamy do bardzo wnikliwego badania okoliczności, które mogą wpłynąć na sposób korzystania z dostępnych zwolenień.

 

Zwolenia strefowe i wynikające z decyzji o wsparciu a ulga B+R oraz IP BOX

 

Zarówno na gruncie ustawy o PIT, jak i o CIT  podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych (niezależnie czy jest to decyzja o wsparciu czy też  zezwolenia), przysługuje prawo do odliczenia jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie wskazanych przepisów.

 

Odliczeniu z tytułu ulgi B+R mogą podlegać koszty kwalifikowane, w części która nie jest kosztami działalności przedmiotowo zwolnionej na podstawie zwolnienia SEE lub decyzji o wsparciu. Oznacza to dość spore utrudnienie i ryzyka dla przedsiębiorców chcących korzystać zarówno ze zwolenia jak i wspomnianej ulgi B+R. Część naszych Klientów zdecydowało się na rozwiązanie polegające na prowadzeniu działalności B+R poza obszarem objętym decyzją o wsparciu lub zezwoleniem strefowym. Ryzyko takiego rozwiązania polega na tym, że jeśli prace dotyczą produktów lub usług świadczonych/wytważanych w ramach działalności „zwolnionej”, skorzystanie z ulgi B+R może być kwestionowane przez organy podatkowe. Przykładem negatywnej oceny łącznego korzystania ze zwolnień strefowych/decyzji o wsparciu oraz ulgi B+R mogą być choćby interpretacje indywidualne z dnia 29 maja 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.82.2018.1.SG lub z dnia 27 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.38.2020.1.PC.

 

Jeżeli chodzi natomiast o kwestię IP BOX na samą możliwość wystąpienia jednocześnie wspomnianych powyżej zwolnień oraz uprawnienia wynikającego z mechanizmu IP BOX wskazało już Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. wydanych dla przepisów regulujących kwestię IP Box:„gdy dochody z kwalifikowanych IP [praw własności intelektualnej] są efektem prowadzenia inwestycji wynikającej z zezwolenia lub decyzji o wsparciu, dochody te, zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu lub decyzji o wsparciu, mogą być objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT i PIT (…).” Wskazać należy jednak, że to podatnik dokonując autonomicznej decyzji może objąć dochod z prawa własności intelektualnej zwolnieniem na podstawie decyzji/ zezwolenia. Będzie to miało istotne znaczenie dla wyliczenia pomocy publicznej przysługującej w ramach decyzji o wsparciu lub w ramach zezwolenia strefowego. Zastosowanie znajdzie w takim przypadku obniżona stawki podatku w wysokości 5%. Zastosowanie niższej stawki spowoduje takim przypadku obniżenie wartości pomocy publicznej, co z kolei może pozwolić całkowite zwolnienie dochodów.

 

 

 

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z funkcjonowaniem w specjalnej strefie ekonomicznej lub na podstawie decyzji o wsparciu nowych inwestycji zapraszamy do kontaktu! Nasi eksperci odpowiedzą na wszelkie pytania i pomogą ograniczyć ryzyko podatkowe.

Przeczytaj także:

22 lutego 2024
Za sprawą nowelizacji przepisów dotyczących składki zdrowotnej i znacznych obciążeń jakie w jej wyniku zostały
05 lutego 2024
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał w dniu 30 stycznia 2024 roku przełomowy wyrok(syng. C-442/22). Przedmiotem
20 października 2023
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 18 października 2023 r., sygn. akt SK 23/19 rozstrzygnął niezwykle
10 sierpnia 2023
NSA w dniu 1 sierpnia 2023 r. wydał przełomowy wyrok, zmieniający dotychczasową linię orzeczniczą sądów

Pon - Pt

9:00 - 16:00

Znajdź nas

Strona Główna

 

Usługi

 

Zespół

Nasza Kancelaria świadczy profesjonalną pomoc prawną w obszarze podatkowym Klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Współpracujemy z radcami prawnymi, adwokatami i rzeczoznawcami majątkowymi dzięki czemu zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla naszych Klientów.

Strona www stworzona w kreatorze WebWave 

Projekt i wykonanie: SmartPixel

Kancelaria Doradcy Podatkowego Grzegorza Rozbrój

Ul. Marcina Szeligiewicza 1, 40-074 Katowice

NIP: 549-233-12-01

REGON: 384-111-101